یوگا چیست؟

تصویر کانال تلگرام بهترین مربی خصوصی یوگا در تهران
تصویر اینستاگرام مربی یوگا مینا صادقلو
تصویر کانال آپارات بهترین مربی خصوصی یوگا مینا صادقلو
تصویر کانال یوتیوب بهترین مربی خصوصی یوگا مینا صادقلو

تعریف یوگا

تصویر تعریف علمی ورزش یوگا

یوگا یک روش علم و کاربردی است، نه یک مذهب و نه یک اعتقاد یا دین. یوگا در مشرق زمین سابقه ای بیش از ۵۰۰۰ سال دارد. اولین آثار به جا مانده از یوگا به سنگ نوشته های حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد برمیگردد که در آنها حرکات یوگا به تصویر کشیده شده اند. اساس یوگا ترکیبی از تکنیک های مختلف است که تأثیری عمیق بر کلیه ابعاد وجودی یک فرد شامل جسم، ذهن، و هیجانات او بر جا میگذارند. یوگا در غرب به عنوان سیستمی از تمرینات ذهنی و جسمی تلقی میشود که قادر است تن آرامی و رهایی را برای تمام انسان ها، صرف نظر از عقیده و مذهبشان، به ارمغان آورد. کلمه یوگا از واژه سانسکریت jouy یا زالا گرفته شده است. این کلمه در زبان انگلیسی معادل yoke یا اتحاد و یکی شدن است و در تفکر یوگایی به معنای یکی شدن انسان با مبدأ هستی یا اتحاد و پیوستگی جنبه های مختلف وجود فرد و برقراری تعادل میان آنها. یکی از معانی yoke در زبان انگلیسی ازدواج با ارتباط دو جانبه همسران است که شامل معانی یوگا نمی شود.

تاریخچه یوگا

تصویر تاریخچه یوگا

درباره ی تاریخچه یوگا، با وجود تحقیقات فراوان درباره خاستگاه یوگا، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما باستان شناسان و پژوهشگران، رشته دیرینه یوگا را به سه تا پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح مربوط میدانند. آموزش های یوگا از آن زمان تا کنون دستخوش تغییرات فراوانی شده است. برای درک بهتر روند این تحولات میتوان تاریخچه یوگا را در پنج دوره به شرح زیر بررسی کرد :

  1. دوره دیرین (Archaic Period) :

  2. این دوره از سال ۳۰۰۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد مسیح را در بر میگیرد. دوره دیرین (Archaic Period) نخستین رد پای یوگا در کشور هندوستان آشکار شد. در سال ۱۸۵۶ دو مهندس انگلیسی از شرکت راه آهن هند شرقی که سرگرم احداث خط آهن بودند، در جستجوی معدنی برای ماسه مورد نیاز خود به ویرانه های شهری باستانی در نزدیکی روستایی به نام هاراپا (Harappa) برخورد کردند. این ویرانه ها کنجکاوی باستان شناسان را برانگیخت و بعدها در سال های ۱۹۲۱ و ۱۹۲۲ کاوش های وسیع باستان شناسی، به کشف تمدنی ناشناخته در هاراپا انجامید. این تمدن به عصر مفرغ (۲۶۰۰ تا ۱۹۰۰ پیش از میلاد) تعلق داشت و بخش عمده آن در غرب شبه قاره هند و در آبگیر رودخانه ایندوس (Indus) شکل گرفته بود. از همین روی تمدن کشف شده را تمدن در ایندوس (Indus Valley) نامیدند. در پی کشف تمدن ایندوس، باستان شناسان و پژوهشگران، یوگا را به این تمدن مربوط دانستند. برخی آثار سنگی کشف شده از آن زمان به آسانا های یوگا شباهت دارد و نشان میدهد که تمرین های یوگا در این تمدن نیز رونق داشته است. این دوره را دوره ودایی نیز میخوانند. "ودا " (Veda) در زبان سانسکریت به معنی دانش است. آثار تعلیمات یوگا به صورت پراکنده در کتاب های باستانی وداها یافت میشود. در واقع میتوان گفت که وداها نخستین تحریر از یوگا هستند. در این دوره یوگا به عنوان شیوه معرفت کاربرد داشت.

  3. دوره پیش از یوگا باستانی (Pre - Classical Period) :

  4. این دوره از سال ۱۸۰۰ پیش از میلاد تا ۲۰۰ بعد از میلاد مسیح را در بر دارد. در این دوره آموزش های یوگا به شاخه های متعددی تقسیم و ابعاد مختلف آن از هم جدا شد. گرایش هایی مانند جنانا یوگا( Janana Yoga) یا یوگا خرد، مانترا یوگا (Mantra Yoga) یا یوگا اصوات، کارما یوگا (Karma Yoga) یا یوگا اعمال، لایا یوگا (Laya Yoga) یا یوگا انرژی ها و غیره راه خود را از یکدیگر جدا کردند. در این زمان حدود ۲۰۰ کتاب اوپانیشاد به تحریر درآمد. این کتاب ها دانش غامض و پیچیده نهفته در وداها را آسان و قابل درک بیان کردند. در بعضی از کتاب های اوپانیشاد صرفا در باره آموزش های یوگا بحث شده است. در این دوره در حماسه بزرگ ملی هند به نام های رامایانا (Ramayana) و ماهابهاراتا (Mahabharata) به تحریر در آمدند. در این حماسه ها به آموزش های مهم یوگا اشاراتی شده است. یوگا در این دوره به عنوان وسیله ای برای مدیتیشن یا مراقبه کاربرد داشت.

  5. دوره یوگا باستانی (Classical Period) :

  6. این دوره بر اساس نظر برخی پژوهشگران تاریخی ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و بر اساس نظر گروهی دیگر قرن دوم میلادی را در بر میگیرد. دوره یوگا باستانی (Classical Period) این دوره در تاریخچه یوگا دوره ای بسیار مهم شناخته شده است. اصطلاح یوگا باستانی به دلیل اهمیت تحریر کتاب یوگا سوترای (Yoga Sutra) حکیم پاتنجلی (Patanjali) در این دوره انتخاب شده است. یوگا پاتنجلی با نام های دیگری مانند راجا یوگا (Raja Yoga) به معنای یوگا سلطنتی یا آشتانگا یوگا (Ashtanga Yoga) به معنای یوگا هشت مرحله ای نیز معروف است. حکیم پاتنجلی یوگا را از پراکندگی نجات داد و آموزش های مهم آن را گردآوری و مرحله بندی کرد. شهرت پاتنجلی به دلیل چینش هشت مرحله یوگا است. وی دانش پیچیده یوگا را با بیانی شیوا در قالب هشت مرحله یوگا به همگان معرفی کرد. کتاب یوگا سوترا تا کنون به زبان های گوناگون دنیا ترجمه و تفاسیر فراوانی از آن به قلم اندیشمندان این عرصه منتشر شده است. ابوریحان محمد بن احمد البیرونی خوارزمی دانشمند ایرانی، کتاب یوگا سوترا را با عنوان "پتنجل الهندي في الاخلاص و الأمثال" به زبان عربی برگردانده است. امروزه متون قدیمی یوگا سوترا به عنوان یکی از کتاب های مرجع دانش یوگا شناخته میشود. در باره زندگی پاتنجلی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. در اشارات پژوهشگران به زمان دقیقی در باره دوران زندگی پاتنجلی دست نمی یابیم. دسته ای از پژوهشگران بر پایه نتایج تحقیقات خود ابراز داشته اند که وی حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح میزیسته است اما برخی دیگر نیز پاتنجلی را متعلق به قرن دوم میلادی میدانند. در این دوره چند کتاب به پاتنجلی نسبت داده شده است. یکی از این آثار کتابی بسیار معروف و تخصصی در زمینه دستور زبان سانسکریت با عنوان ماها آبهیاسا ( Maha Abhyasa) است. نوشته دیگری به نام نیدانا سوترا (Nidhana Sutra) یا سخنی بر آغاز نیز به پاتنجلی نسبت داده شده است و سومین اثر وی کتاب معروف یوگا سوترا (Yoga Sutra) یا سخنی بر یوگا است. گروهی از پژوهشگران از جمله محققان هندی، بر این عقیده اند که هر سه اثر به یک فرد تعلق دارد و بر همین اساس زمان زندگی پاتنجلی را دو قرن قبل از میلاد مسیح میدانند. اما گروهی دیگر که اغلب پژوهشگران غربی را شامل میشود، ادعا میکنند که نویسنده این کتاب ها سه فرد گوناگون اما با نامی مشابه هستند. این گروه دوران زندگی پاتنجلی را براساس زمان تحریر یوگا سوترا در قرن دوم میلادی میدانند.استادان و مربیان برجسته یوگا به عنوان سبک ویژه ای در تدریس آسانا های یوگا انتشار یافت. در دوران باستان تعاليم آسانا هیچگونه سبک خاصی نداشت. افزون بر آن در یکی از شاخه های یوگا موسوم به هاتا یوگا بر آموزش های بدنی یا آسانا و تمرین های تنفسی یا پرانایاما تأکید بیشتری میشد. با راهیابی یوگا به اروپا و آمریکا برخی استادان و مربیان هاتا یوگا برای تدریس آسانا بر پایه تجربیات فردی خود روش ویژه ای را برگزیدند و هر یک از این روشها به عنوان سبکی جداگانه مطرح شد. این سبک ها در چگونگی انجام دادن آسانا، روش آغاز و اتمام هر حرکت، زمان مکث در هر وضعیت، چگونگی تنفس در هر حرکت و نحوه توالی توالی آسانا های گوناگون با یکدیگر تفاوت دارند. هیچ یک از این انواع سبک های یوگا بر دیگری برتری یا اولویت ندارد و هر فرد بر پایه علاقه مندی و گرایش های شخصی میتواند سبک دلخواه خود را انتخاب و یوگا را با آن تجربه کند.

  7. دوره پس از یوگا باستانی (Post Classical Period) :

  8. این دوره از سال ۲۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی را در بر میگیرد. در این دوره بخش آموزش های جسمی یوگا رونق ویژه ای یافت. در آغاز این دوره شاخه نوپای تانترا یوگا نظریه ای جدید مبنی بر افزایش نیروی بدنی را در کنار آموزش های راجا یوگا پیشنهاد کرد و در پی آن آموزش های آسانا (Asana) یا ورزش های بدنی، پرانایاما (Pranayama) یا تمرین های تنفسی، کریا (Kriya) یا تمرین های پاکسازی، مودرا (Mudra) یا حالات اشاره ای و باندا (Bandha) یا انقباض های خاص عضلانی مورد استفاده و پسند عامه قرار گرفت و در نتیجه شاخه جدیدی به نام هاتا یوگا (Hata Yoga) یا یوگا جسمی به سرعت رشد کرد. پایه گذاری هاتا یوگا را به فردی به نام گوراخنات (Gorakhnath) نسبت میدهند. دوران زندگی گوراخنات بین سده ۹ تا ۱۰ میلادی بوده است. او دستورالعمل چگونگی اجرای انواع آسانا، پرانایاما و مودرا را به نگارش درآورد. یکی از معروف ترین آثار وی گوراخشا سمهیتا (Goraksha Samhita) یا خلاصه بیان گوراخشا است. بعد از دوران گوراخنات دو اثر معروف دیگر به نام هاتا یوگا پرادیپیکا (Hata Yoga Pradipika) یا درخشش هاتا یوگا به وسیله حکیم سواتماراما (Swatmaramna) در قرن پانزدهم و گزندا سمهيتا (Gheranda Samhita) یا خلاصه بیان گرندا به وسیله حکیم گرندا (Gheranda) در قرن هفدهم نگاشته شد. در این دوره آموزش های یوگا به عنوان وسیله ای برای کسب قدرت و نیروی بدنی معرفی میشد.

  9. دوره یوگا کنونی (Modern Period) :

  10. دوره کنونی از سال ۱۹۰۰ میلادی آغاز شده است. در این دوره آموزش های یوگا از هند به غرب و از آنجا به گوشه و کنار جهان گسترش یافت و به عنوان شیوه ای برای تنش زدایی و دستیابی به آرامش به مردم جهان عرضه شد. امروزه کارایی و نقش یوگا به عنوان وسیله ای کم نظیر برای سالم سازی تن و روان بر همگان اثبات شده است. در این دوران به طور کلی آموزش های یوگا به سه بخش آموزش های بدنی، تنفسی و ذهنی تقسیم شده است. در باره اهداف و کاربرد آموزشهای جسمی، تنفسی و ذهنی یوگا در دوران کنونی صدها کتاب به زبان های مختلف نگاشته شده است. در این دوران تعدادی از استادان و مربیان خبره یوگا از سراسر جهان در زمینه چگونگی یادگیری و افزایش آثار سودمند یوگا نظریه های گوناگونی را مطرح و هر یک بر اساس نظریه خود سبکی نوین را پایه ریزی کردند. برای آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان گرامی این سایت، در ادامه این بخش به معرفی مراحل 8گانه یوگا میپردازیم.

مراحل یوگا

  • این تصویر مرحله اول، مراحل 8گانه یوگا میباشد

    رکن اول یاما (Yama)

    یعنی پرهیز از تفکری که بهداشت روان را به مخاطره میاندازد. درست اندیشی آغاز راه یوگا است. فكر سالم، آرامش روح و روان انسان را به ارمغان میاورد، به عقیده پاتنجلی حفظ اندیشه سالم با پرهیز از تف ناسالم امکان پذیر میشود. او پنج اصل مهم پرهیزکاری را به شرح ذیل پیشنهاد میکند:

    1. اهیمسا (Ahimsa) پرهیز از وارد آوردن هرگونه آزار جسمی و روانی به دیگران و ایجاد روابط محبت آمیز .
    2. ستیا (Satya) پرهیز از اعمال اشتباه و به دور از واقعیت و حفظ صداقت، راستی و درستی.
    3. آستيا (Asteya) پرهیز از طمع، دزدی و احترام به حق و حقوق دیگران.
    4. براهماچاریا (Brahmacharya) تسلط برغریزه جنسی و خلوص در اعمال.
    5. آپاريگراها (Aparigraha) پرهیز از وابستگی های مادی.

  • این تصویر مرحله دوم، مراحل 8گانه یوگا میباشد

    رکن دوم نیاما (Niyama)

    یعنی رعایت اصولی که بهداشت روان را تأمین میکند. شکوفایی زندگی بشر با ایجاد نظم و هماهنگی بین فکر و جسم امکان پذیر میشود. در این بخش پاتنجلی به پنج شیوه اشاره کرده است که با پیروی از آنها یوگی میتواند به سلامتی، اتحاد و انسجام روانی دست یابد. این اصول عبارت اند از:

    1. سوچا (Saucha) خلوص و بهداشت جسمی، روانی و رفتاری.
    2. سانتوشا (Santosha) رضایت فکری و ایجاد انتظارات متناسب.
    3. تاپاس (Tapas) ریاضت و تقویت اراده.
    4. سوادھیایا (Svadhyaya) مطالعه طبیعت خویش یا خودشناسی.
    5. ایشوارا پرانیدهانا (Isvara Pranidhana) رضا و تسلیم در برابر خداوند یا ایمان به آفریدگار خویش.

  • این تصویر مرحله سوم، مراحل 8گانه یوگا میباشد

    رکن سوم آسانا (Asana)

    یعنی ورزش های جسمی که سلامت بدن را به ارمغان میاورند. این بخش نرمش ها و حرکت های بدنی ویژه ای را در بر میگیرد. پایداری در اجرای صحیح آسانا های یوگا باعث حفظ سلامتی جسمی و روانی میشود. این بخش از یوگا عملی و آسان تر است و به همین دلیل بیش از قسمت های دیگر مورد توجه و آموزش قرار مییر تمرین های بدنی یوگا در زدودن سموم و مقابله با عوامل بیماری زا و پاکسازی بدن مؤثر است. حفظ تراکم استخوانی، افزایش نیرو و انعطاف پذیری بدن از آثار مهم آسانا های یوگا است. به گفته حکیم پاتنجلی آسانا میبایست با آرامش، بدون تنش و با مهارت انجام تا ذهن و بدن با هم همسو شوند و انسان از مرحله تضادهای فکری عبور کند و مسیر شناخت خویشتن را هموار سازد.

  • این تصویر مرحله چهارم، مراحل 8گانه یوگا میباشد

    رکن چهارم پرانایاما (Pranayama)

    یعنی تمرین های تنفسی که اجرای آنها باعث افزایش سطح انرژی عمومی بدن میشود آموزش های این بخش شامل طولانی و ظریف کردن تنفس (دم، بازدم و حبس تنفس) میشود. کیفیت تنفس در سلامتی ما اثری بسزا دارد. اگر تنفس به بی نظمی و آشفتگی دچار شود، ذهن نیز گرفتار پریشانی و اضطراب خواهد شد. تباس حفظ نظام فکری، آسودگی روان و رشد نیروی اراده میشود. آموزش های این بخش در پاکسازی درونی اهمیت ویژه ای دارد و باعث اعتماد به نفس در سلامتی جسمی و آرامش روانی خواهد شد.

  • این تصویر مرحله پنجم، مراحل 8گانه یوگا میباشد

    رکن پنجم پراتیاهارا (Pratyahara)

    در پنجمین مرحله، یعنی پراتیاهارا فرد توجه خود را به درون معطوف میسازد. و خود را از کشش حس های پنجگانه رها میکند. دیدن، شنیدن، لمس کردن و چشیدن توجه فرد را به وسوسه های دنیای خارج معطوف میکنند، در حالی که با معطوف کردن توجه به درون از طریق پراتیاهارا، فرد پذیرای تجربه های درونی و فکورانه تر میشود. به عبارت دیگر این مرحله یعنی مسلط کردن ذهن بر حواس پنج گانه و ایجاد زمینه لازم برای دستیابی به تمرکز فکر. منظور از آموزش های این بخش نیل به هشیاری خالص است. هدف این مرحله کشف استعدادهای نهفته وجود و پرورش دادن آنها است.

  • این تصویر مرحله ششم، مراحل 8گانه یوگا میباشد

    رکن ششم دهارانا (Dharana)

    دهارانا، یا تمرکز حواس، زمانی حاصل میشود که جسم از طریق تمرینات آسانا به تعادل برسد، ذهن با تمرینات پرانایاما نیرو و قوت بگیرد و نیروهای اغواگر حواس از طریق پراتیاهارا مهار شوند این یعنی تمرکز ذهن، که اصل مطلب است و به گفته ی الیوت در «سرزمین بایر» رسیدن به نقطه ی ساکن چرخ گردان، به جایی است که آتش و گل سرخ یکسان اند.به عبارت دیگر و به صورت خلاصه دهارانا یعنی تمرکز فکر یا جمع کردن تمام قوای ذهنی روی موضوعی خاص. اجرای تمرین های این مرحله باعث رشد خلاقیت و پویایی میشود. با کمک تمرکز، ذهن انسان آرام و با سیر درونی وی همسو میشود. این مرحله از یوگا برای دو مرحله ی نهایی ضروری است.

  • این تصویر مرحله هفتم، مراحل 8گانه یوگا میباشد

    رکن هفتم دیانا (Dhyana)

    دیانا یا مراقبه را نمی توان در قالب کلام بیان کرد بلکه چیزی است که با تجربه میتوان به آن پی برد. برای مراقبه تعاریفی از این قبیل ارائه شده. «سطح بالاتر آگاهی»، «نوعی تمرکز که به موجب آن از اشتغال ذهنی رها میشویم و به قلب و باطنمان میرسیم»، «رابطه ای که با آگاهی خودمان برقرار میکنیم»، «اساس همه ی فعل و انفعال های درونی است» که برداشت ما را از هویتمان تغییر میدهد و به ما قدرتی میبخشد که در مرکز وجودمان به آن میرسیم. انواع و سبک های مختلفی از مراقبه با روش متفاوت وجود دارد. وجه اشتراک همه ی این سبک ها عبارت است از معطوف شدن توجه فرد به درون خویشتن و کشف منبع بکری از ادراک، آرامش و خوشی وصف ناپذیر که در درون هر یک از ما وجود دارد. اجرای شیوه های مدیتیشن و مراقبه تغییرات هشیاری را به مرحله ثبات میرساند و ذهن را در حالتی از سکوت و سکون قرار میدهد.

  • این تصویر مرحله هشتم، مراحل 8گانه یوگا میباشد

    رکن هشتم سمادھی (Samadhi)

    هشتمین و آخرین بخش یا مرحله، سامادهی است که به روشن روانی، خلسه، جذبه و وحدت ترجمه میشود. در رویکرد کلاسیک زمانی به مرحله ی سامادهی میرسیم که خود را از عالم پیوسته در حال تغییر زندگی و روزمره جدا کنیم تا به رهایی برسیم. از این دیدگاه روح و جسم لزوما از هم جدا تلقی میشوند. فلسفه ی تانترا در مورد نحوه ی دستیابی به رهایی نظر بسیار متفاوتی دارد. این فلسفه جسم و ذهن را در زندگی دنیوی ابزار و سیستم عاملی در خدمت انسان تلقی میکند که پست تر از روح یا جدا از آن نیستند. روح هر یک از ما در کالبدمان تجسم مییابد و تجلی میکند، از این دیدگاه تمرینات بدنی یوگا گونه ای فعال از مراقبه است، نه تمرینی مکانیکی که مقدمه ی تعالی فرد باشد. هدف از تمرینات یوگا تانتریک قطع ارتباط با زندگی نیست بلکه غنیمت شمردن آن به عنوان موهبتی الهی است. به طور خلاصه سمادهی یعنی جذب در ادراک. سمادھی آخرین و بالاترین مرحله یوگا هشت گانه است. سمادهی را مرحله تجربه اوج آگاهی نیز مینامند.

رژیم غذایی در یوگا

✳ رژیم غذایی در سلامت انسان بسیار اهمیت دارد ✳

در یوگا سه نوع رژیم غذایی وجود دارد که عبارتند از:
  1. راجاسی
  2. تاماسی
  3. ساتویک
تصویر رژیم لاغری یوگا

رژیم غذایی راجاسی شامل غذاهای غیر گیاهی و پر انرژی میباشد. رژیم غذایی تاماسی ترکیبی از راجاسی و ساتویک میباشد. به معنی غذاهای غیر گیاهی و گیاهی و البته پرادویه. این رژیم غذایی افراد را کم حوصله و پرخاشگر میکند. اما رژیم غذایی ساتویک گیاهی است و برای چاشنی آن از کمی ادویه هم استفاده میشود. این رژیم غذایی مورد توصیه یوگی ها میباشد. این رژیم غذایی گوارشی آسان را به ارمغان میاورد. احساس سبکی و تعادل به وجود میاید و تعادل هورمونی بدن در حد مطلوب نگه داشته میشود.

چه کسانی میتوانند یوگا تمرین کنند؟

تصویر انتخاب سبک یوگا و مربی خصوصی یوگا در تهران و غرب تهران

همه افراد، هر سنی که باشد، با هر درجه از انعطا‌‌ف‌ ‌پذیری، میتوانند یوگا تمرین کنند. فقط کافی است که کلاس هایی متناسب با سطح شان انتخاب کنند: مبتدی، متوسط، پیشرفته، قهرمانی و…. بیشتر مشکلات احتمالی پزشکی در ارتباط با مفاصل هستند، اگر پوزیشن ها شدید باشند یا به مدت طولانی حفظ شوند، یا عمل تنفس به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد کنند.

فواید و مزایای یوگا

به دلایل مختلف، یوگا ورزش فوق العاده ای است و مزایای آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این فهرست ذکر شد. اگر تا به حال سراغ یوگا نرفته اید، خواهش میکنم آن را امتحان کنید. حتی تمرین هایی به مدت تنها ۱۰ دقیقه هم اثرگذارند. اگر پیش از این یوگا کار کرده اید، سعی کنید آن را به طور پیوسته و منظم ادامه دهید. مطمئن باشید اثرات مثبت یوگا ارزش صرف وقت و تلاش را دارد.

توصیه های من برای انتخاب سبک و شروع یوگا